LCDSTM32

راه اندازی LCD گرافیکی T6963 با STM32

راه اندازی GLCD TOSHIBA T6963 با STM32

5/5 - (52 امتیاز)

در این آموزش به راه اندازی LCD گرافیکی با درایور T6963 خواهیم پرداخت . برای راه اندازی LCD ها از درایور های مختلف استفاده می شود . استفاده از درایور درگیر شدن پردازنده برای راه اندازی LCD را کم می کند و در این حالت پردازنده تصاویر و متنها را در به صورت دستوراتی به درایور ارسال کرده و درایور با اسکن سطر و ستونی از پیکسل ها تصاویر و نوشته ها را نمایش می دهد .

کارخانه های سازنده LCD ها را با درایور به صورت یکپارچه می سازند ، این کار سبب کاهش فضای اشغال شده خواهد شد . LCD های گرافیکی با توجه به تراشه پردازنده خود معرفی میشن که به این پردازنده ها، راه انداز یا درایور گفته می شود . اگر پشت LCD خود را نگاه کنید مدار و آی سی های درایور را ملاحضه خواهید کرد .

LCD های گرافیکی در ابعاد مختلف ساخته می شود ، ابعاد بر مبنای تعداد پیکسل های بکار رفته در LCD مشخص می شود ، از نمونه های موجود در بازار ابعاد 128×64 , 128×128 , 240×128 از همه پرکاربردتر هستند . در این آموزش به راه اندازی LCD گرافیکی با درایور T6963 در ابعاد 240×128 پیکسل خواهیم پرداخت .

LCD های گرافیکی در دو مد متنی و گرافیکی تولید می شوند . مد متنی یا TEXT یعنی داخل lcd گرافیکی حافظه ای وجود دارد که تمامی فونتهای اسکی (ASCII) درون این حافظه قرار دارد و تنها با چند دستورالعمل می توانیم متن دلخواه خود را بر روی LCD گرافیکی نمایش دهیم .

مد گرافیکی فقط قابلیت نمایش تصاویر با روشن و خاموش کردن پیکسل ها را دارد ، البته می توان فونت کاراکترهای اسکی را توسط نرم افزارهای فونت ساز ایجاد کرد و درون حافظه میکروکنترلر ذخیره نمود و با خاموش و روشن کردن پیکسل ها بر اساس فونت ساخته شده ، متن دلخواه خود را بر روی LCD گرافیکی نمایش داد .

از LCD گرافیکی های موجود در بازار برخی دارای هر دو مد TEXT , GRAPHIC می باشند . LCD گرافیکی با درایور T6963 شرکت توشیبا که در ابعاد 240×128 ساخته شده است دارای هر دو مد متن و گرافیک می باشد . لازم به ذکر است برخلاف lcd گرافیکی t6963 در ابعاد 240×128 که داخل خودش تمام فونتهای ASCII رو داره ،lcd گرافیکی t6963 در ابعاد 128×64 فاقد فونت با مد متنی می باشد .

از مزایای lcd گرافیکی هایی که دارای هر دو مد متن و گرافیک می باشند ، می توان به سرعت بالاتر در رفرش و نمایش متن بر روی lcd گرافیکی و صرفه جویی در حافظه میکروکنترلر اشاره کرد .

از معایب استفاده از lcd گرافیکی دارای مد متن و گرافیک ، می توان به قیمت بالاتر و فونت در یک یا دو سایز کوچک اشاره کرد . البته می توان فونت در سایز و ابعاد مختلف در مد گرافیکی استفاده کنیم ولی فونت های ساخته شده توسط ما باید در حافظه میکروکنترلر ذخیره شوند .

تشریح پایه های LCD گرافیکی T6963

پایه اول یا FG مخفف Frame Ground هست که به بدنه فلزی LCD گرافیکی وصل می شود و برای محیط های نویزی باید به بدنه دستگاه و زمین وصل بشه.
پایه 4 یا پایه Vo که ورودی کنتراست LCD گرافیکی می باشد و  با یک پتانسیومتر 10کیلو اهم از پایه Vout که پایه شماره 19 هست تامین می شود.
پایه 9 پایه RST  است و مخفف RESET می باشد .
پایه 18 یا پایه FS است و مخفف FONT SELECT می باشد . در صورتی که پایه FS به زمین یا 0 منطقی متصل شود ، اندازه یا سایز فونت کاراکترها در مد متن ، LCD گرافیکی برابر 8×8 و اگر پایه FS به Vcc یا 1 منطقی متصل شود ، اندازه یا سایز فونت کاراکترها در مد متن ، LCD گرافیکی برابر 8×6 خواهد شد .

راه اندازی lcd گرافیکی t6963
راه اندازی lcd گرافیکی t6963

راه اندازی LCD گرافیکی توشیبا با درایور T6963 توسط STM32

برای اتصال lcd گرافیکی با درایور t6963 به میکروکنترلر stm32 ، توسط نرم افزار stm32cubemx میکروکنترلر مورد نظر خود را انتخاب نمایید و پایه های دیتا و فرمان lcd گرافیکی t6963 را بدلخواه بر روی پایه های میکروکنترلر تعریف کنید .

نام پین ها حتما باید هم نام پین های تعریف شده در تصویر زیر باشد . در این حالت نیاز به هیچگونه تغییر در فایل کتابخانه نمی باشد  .

توابع کتابخانه lcd گرافیکی t6963

void GLCD_Initalize(void);
int  GLCD_Chceck_Status(void);
void GLCD_Write_Command(int command);
void GLCD_Write_Data(int data);
int  GLCD_Read_Data(void);
void GLCD_Clear_Text(void);
void GLCD_Clear_CG(void);
void GLCD_Clear_Graphic(void);
void GLCD_Write_Char(char ch);
void GLCD_Write_String(char * str);
void GLCD_Text_GoTo(int x, int y);
void GLCD_GraphicGoTo(unsigned char x, unsigned char y);
void GLCD_Define_Character(int charCode, int * defChar);
void GLCD_SetPixel(int x, int y, T6963_Color color);
void GLCD_Line(int X1, int Y1,int X2,int Y2, T6963_Color color);
void GLCD_FillRect(int X1, int Y1,int X2,int Y2, T6963_Color color);
void GLCD_InvertRect(int X1, int Y1,int X2,int Y2);
void GLCD_DrawBitmap(const unsigned char *bitmap, unsigned char x, unsigned char y, TShow_Mode mode);

قابلیت کتابخانه lcd گرافیکی t6963 برای stm32

کتابخانه و مثال برای نرم افزارهای STM32CUBEIDE و KEIL
قابلیت نمایش متن و تصویر
دارای فونت فارسی در ابعاد 8*8 و 11*9 , 16*12
پیکربندی پایه های lcd گرافیکی با درایور t6963 توسط STM32CubeMX
سورس کد راه اندازی glcd t6963 در مدهای متنی و گرافیکی توسط توابع HAL
قابلیت نوشتن حروف فارسی با Encoding UTF8 در محیط STM32CubeIDE ، KEIL و نمایش مستقیم بر روی lcd گرافیکی t6963

راه اندازی LCD گرافیکی T6963 با STM32
راه اندازی LCD گرافیکی T6963 با STM32

مطلب پیشنهادی >> راه اندازی LCD گرافیکی با درایور KS108 توسط STM32

نویسنده : حسین غیاثوند
خرید و دانلود در لحظه :

نوشته های مشابه

مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
guest
3 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین محبوب ترین
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات