ARDUINOAVRLCDبسکامکدویژن

آموزش ساخت فونت فارسی برای lcd گرافیکی

5/5 - (36 امتیاز)

آموزش فارسی نویسی روی lcd گرافیکی

طراحی فونت فارسی برای lcd گرافیکی موضوع آموزش این جلسه ما می باشد . کاربرانی که از lcd های گرافیکی در پروژه های خود استفاده کرده اند . احتمالا تا کنون با مشکل نمایش فونت فارسی بر روی lcd گرافیکی مواجه شده اند .

برخی مواقع نیاز داریم برای محصولی که تولید می کنیم و قرار است این محصول را در بازار داخلی عرضه کنیم .  بهتر است این موضوع را در نظر بگیریم کاربری که از محصول ما استفاده می کند ممکن است با کلمات و معانی حروف و فونت انگلیسی بر روی lcd گرافیکی آشنایی نداشته باشد و در استفاده ار محصول دچار سردرگمی بشود .

بنابراین برای بهبود و افزایش رابط کاربری بهتر است بر روی نمایشگر و یا lcd گرافیکی محصول خود از زبان و کلمات فارسی برای منوها استفاده کنیم . در نهایت استفاده از فونت فارسی برای lcd گرافیکی محصولات ما می تواند در فروش بیشتر محصولات ما تاثیر گذار باشد .

همانطور که می دانید در اکثر کامپایلرهایی که ما استفاده می کنیم ، برای راه اندازی و کار با lcd های گرافیکی کتابخانه و فونت هایی وجود دارد . اما چون این کامپایلرها توسط شرکت های خارجی و انگلیسی زبان تولید شده است ، کتابخانه و فونت هایی که برای راه اندازی و کار با lcd های گرافیکی در این کامپایلرها وجود دارد از زبان فارسی پشتیبانی نمی کنند و فقط دارای فونتهای استاندارد اسکی و سازگار با حروف انگلیسی می باشند .

از تفاوت های عمده ای که در زبان فارسی و انگلیسی وجود دارد . می توان به راست چین بودن حروف فارسی نسبت به چپ چین بودن حروف انگلیسی اشاره کرد .

مشکل اساسی دیگری که ما را با چالش روبرو می کند چسبیدگی حروف فارسی در کلمات زمانی که پشت سر هم و بدون فاصله تایپ می شوند . مانند حرف “ه” که اگر پشت سر هم تایپ شود به شکلهای دیگری ظاهر می شود مانند “ههه ه” و حرف “غ”  که به شکلهای “غغغ غ” ظاهر می شوند .

در این دوره آموزشی که به صورت فیلم تهیه شده ، کاربران خواهند آموخت چگونه توسط نرم افزار فونت ساز برای کامپایلر کدویژن و بسکام  فونت فارسی و انگلیسی و کاراکترهای دلخواه در سایز و ابعاد مختلف ایجاد کنند . فونت فارسی که توسط فونت ساز ساخته می شود ، سازگار با تمامی lcd گرافیکی هایی است که توسط کامپایلر کدویژن و بسکام پشتیبانی می شود و به راحتی می توان کتابخانه فونت فارسی را به پروژه و کتابخانه هر نوع lcd گرافیکی اضافه کرد . همچنین همزمان می توان در کنار توابع قدرتمندی که توسط خود کامپایلر کدویژن و بسکام برای کار با lcd گرافیکی ها ارائه شده است از کتابخانه فونت فارسی استفاده کرد .

طراحی فونت فارسی برای LCD گرافیکی در arduino

نرم افزار آردوینو به دلیل استفاده از انکودینگ UTF-8 از زبان فارسی پشتیبانی می کند . بنابراین براحتی می توان در محیط آردوینو حروف فارسی تایپ کنیم .

همانطور که می دانید یکی از مزیت های آردوینو ، کتابخانه های فراوان آن می باشد . کتابخانه های lcd گرافیکی که برای آردوینو نوشته شده است ، زبان و فونت فارسی و راستچین نوشتن حروف برای آن پیشبینی نشده است .

به همین منظور برای lcd گرافیکی پرکاربرد مانند oled ssd1306 , ks108 , st7920 , nokia 5110 توسط سایت میکرونیک کتابخانه های آنها را به منظور پشتیبانی از فونت فارسی توسعه داده ایم .

توجه داشته باشید فیلم آموزشی که برای ساخت فونت فارسی و انگلیسی و کاراکترهای سفارشی ، تولید شده است . فقط توسط کتابخانه های lcd گرافیکی که توسط سایت میکرونیک توسعه داده شده است پشتیبانی می شود .

طراحی فونت فارسی برای LCD گرافیکی در کدویژن

نرم افزار کدویژن از زبان فارسی پشتیبانی نمی کند . بنابراین زمانی که در محیط کدویژن حروف فارسی تایپ کنیم به صورت حروف نامفهوم به نمایش در می آیند . برای حل این مشکل باید به کنترل Controll Panel ویندوز و بخش Region مراجعه کنید .  از قسمت مربوط به Language for non-Unicode programs با قرار دادن منطقه بر روی Persian – iran می توانیم حروف فارسی را در محیط کدویژن نمایش دهیم .

تصویر زیر نمونه کد در نرم افزار کدویژن برای نوشتن فونت فارسی برای lcd گرافیکی ks108 با ابعاد 64*128 پیکسل می باشد .

فارسی نویسی در کدویژن
فارسی نویسی در کدویژن
فونت فارسی ال سی دی گرافیکی
فونت فارسی ال سی دی گرافیکی

طراحی فونت فارسی برای LCD گرافیکی در بسکام

در نرم افزار بسکام نیز زبان فارسی پشتیبانی نمی شود  . زمانی که در نرم افزار بسکام  فارسی تایپ کنیم به صورت حروف غیر قابل فهم نمایش داده می شود . برای حل این مسئله می بایست از تنظیمات ویندوز به مسیر Controll Panel و بخش Region مراجعه کنید .  از بخش مربوط به Language for non-Unicode programs با قرار دادن منطقه بر روی Persian – iran می توانیم حروف فارسی را در نرم افزار بسکام نمایش دهیم .

در تصویر زیر سورس کد نرم افزار بسکام را برای نوشتن فونت فارسی برای lcd گرافیکی ks108 با ابعاد 64*128 پیکسل مشاهده می کنید . به صورت عملی نیز بر روی سخت افزار تست شده است که تصویر آن در زیر قرار داده شده .

فونت فارسی برای بسکام
فونت فارسی برای بسکام

 

فونت فارسی برای GLCD در Bascom
فونت فارسی برای GLCD در Bascom

فیلم آموزشی طراحی فونت فارسی برای نمایشگرهای گرافیکی

آموزش ساخت فونت فارسی و انگلیسی و کاراکترهای دلخواه در سایزهای مختلف
آموزش کار با فونت سازهای کدویژن و بسکام
آموزش تبدیل تصویر به کد هگز و نمایش بر روی lcd گرافیکی

قابلیت های فونت ساخته شده توسط آردوینو

قابلیت استفاده فقط در کتابخانه های lcd گرافیکی که توسط سایت میکرونیک توسعه داده شده(sdd1306,ks108,st7920,nokia5110)
قابلیت ساخت فونت فارسی و انگلیسی در سایزهای مختلف
قابلیت بارگزاری و ویرایش فونت های موجود در ویندوز
قابلیت ساخت اشکال و کاراکترهای دلخواه
به همراه فونت فارسی با سایزهای 8×8 – 9×10 – 9×11 – 12×16

قابلیت های فونت ساخته شده توسط کدویژن

قابل استفاده برای تمامی lcd گرافیکی هایی که توسط کدویژن پشتیبانی می شوند
استفاده در کنار تمامی توابع lcd گرافیکی نرم افزار کدویژن
قابلیت ساخت فونت در سایزهای مختلف
قابلیت بارگزاری و ویرایش فونت های موجود در ویندوز
قابلیت ساخت اشکال و کاراکترهای دلخواه
به همراه فونت فارسی با سایزهای 8×8 – 9×10 – 9×11 – 12×16
به همراه فایل شبیه سازی protuse

قابلیت های فونت ساخته شده توسط بسکام

سازگاری با تمامی توابع lcd گرافیکی نرم افزار بسکام
قابل استفاده در تمامی lcd گرافیکی هایی که توسط بسکام پشتیبانی می شوند
قابلیت ساخت فونت در سایزهای مختلف
قابلیت ساخت اشکال و کاراکترهای دلخواه
به همراه فونت فارسی ۸*۸ و ۶*۸
به همراه فایل شبیه سازی protuse
به همراه سورس کد ساعت دیجیتال با اعداد فارسی

  نویسنده : حسین غیاثوند
 خرید و دانلود در لحظه :

نوشته های مشابه

مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
guest
6 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین محبوب ترین
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات